Hoe is het nu met… Henk en Stina Koning?

“Je mag leven met het hoofd in de hemel, maar ondertussen sta je met de voeten in de klei”, aldus Henk Koning. Die realiteit hebben zij de afgelopen maanden duidelijk ervaren toen ze beide corona kregen. Ze waren behoorlijk ziek en lagen ieder op een bank, maar hun hoofd was in de hemel en daar kregen en krijgen ze de kracht vandaan.

Inmiddels zijn ze herstellende. Zijn herstel gaat sneller dan dat van haar, maar ze zijn dankbaar dat ze samen zijn, dankbaar ook voor alle geneugten van het internet, zoals de Online diensten en de prachtige  muziek. Ze kiezen er bewust voor om daarnaar te luisteren en niet voor alle programma’s die over het Covid-19 virus gaan en onrustig maken. ‘Als je alleen maar naar de media luistert is het alleen maar negatief en dat beïnvloedt je denken. Moet je gewoon niet doen”, verklaart Henk. ’En als ik die mooie muziek via YouTube hoor, is er zo’n vrede in huis en daar ben ik zó blij mee’, vult Stina aan.

Als trouwe kerkgangers missen ze de diensten en de gesprekken met de mensen na de dienst wel, maar ze kijken trouw naar de Online diensten van de gemeente en van andere kerken. ‘We willen de Heer centraal stellen in ons leven, ook in deze tijd. De zondag is een dag voor de Heer en die besteden we ook zo. Maar het mooiste is natuurlijk om bij elkaar te komen.

Door het virus besef je des te meer je afhankelijkheid van God. Was het normaal om naar de kerk te gaan, tegenwoordig is dat het niet meer. Je bestaan wankelt, je omstandigheden veranderen, maar de Heer blijft dezelfde en daar put je de kracht uit om verder te gaan.

Het virus beïnvloedt de kwaliteit van ons leven niet, we zijn niet bedrukt of bang. We leven in vrede, blijdschap en harmonie’, zegt Stina.

‘We zijn al bijna 50 jaar getrouwd, van jongs af aan al christen en hebben veel meegemaakt. Dan weet je, dat de Heer zorgt. Het komt soms anders dan je gedacht had, maar je persoonlijke relatie met God verandert er niet door. Omdat je niet meer naar de kerk kunt, word je teruggeworpen op je persoonlijke relatie met Hem. Je wordt je er veel meer van bewust, dat jij in je omgeving een lichtdrager voor Hem mag zijn, juist in deze corona- tijd waarin je kunt laten merken, dat je vrede met God hebt in de omstandigheden waarin je zit. Dat wordt gevoed door je persoonlijke relatie met God en die is niet afhankelijk van de zondagse dienst.

Als je ook in deze tijd  heel goed beseft dat je een kind van God bent, dat Hij in je woont, dan krijg je ook wat Paulus in Efeziërs 3:16 zegt:” Opdat Hij u geve, naar de rijkdom Zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest in de inwendige mens”. Dat hebben we zelf ook in de afgelopen periode ervaren’, aldus Henk.

Bovenstaande tekst gaven ze afgelopen zondag door bij hun afscheid van de community, met de wens dat de leden van de community actief lichtdragers in het Oldambt zullen zijn en daarmee de fakkel van Henk en Stina over zullen nemen. Henk en Stina laten namelijk een huis bouwen in Dronten, om dichter bij hun kinderen te zijn die in het midden van het land wonen. Hun huis is verkocht en begin mei vertrekken ze uit Winschoten.

Ze kijken met warme gevoelens terug op die laatste community- bijeenkomst en op hun tijd als lid van de Stadskerk. Dronten krijgt er twee lichtdragers bij, de Stadskerk zal ze missen.