Going Deeper: Groeien in gebed, zowel persoonlijk als in de gemeente

“Zoals Jezus de handelaars uit de tempel joeg en riep: “Laat mijn huis een huis van gebed zijn!”,  zo verlangt hij ook van ons dat ons huis een huis van gebed is. In de gemeente, maar ook in onze eigen binnenkamer. Ik heb het idee dat veel mensen dit ook heel graag willen en intens verlangen naar een rijker gebedsleven, maar niet goed weten hoe en wat. Dan zeggen we met z’n allen: “Man, ik heb het zo druk. Ik wil dat helemaal niet, maar het gebeurt me gewoon telkens.” Ik geloof echt dat deze conferentie daar heel veel in kan doen.” – Theo van den Heuvel.

De conferentie

Aankomende week vindt van 2 t/m 6 oktober Going Deeper plaats, een conferentie waarin gebed en aanbidding centraal staan. “Het is een onderdeel van het European Prayer Project, dat – opgestart door YWAM – als visie heeft om steden en kerken in Europa te ondersteunen in het opzetten van gebedshuizen”, vertelt Theo. “Normaal gesproken organiseren ze dit soort dingen zelfstandig, maar omdat wij er als kerk helemaal in mee wilden gaan, is het echt een samenwerking geworden”. De vraag die deze conferentie centraal staat is “Wat betekent het om – zowel individueel als samen – een huis van gebed te zijn?”. “Dit wordt vormgegeven door workshops in de ochtenden, ’s middags de “prayer room” (tijd van gezamenlijk bidden en aanbidden) en ’s avonds onderwijs door Kirk Bennett. Donderdagavond en vrijdagavond is er gebed en aanbidding, waar we God aan het einde van de week ontmoeten met een hart gevuld met onderwijs en een scherpe visie voor wat we aan het doen zijn als we (aan)bidden”, legt Theo uit.

Kirk Bennett

Tijdens Going Deeper wordt het onderwijs gegeven door Kirk Bennett,: senior leader, profetisch consulent/coach, en geestelijk directeur van 7Thunders Ministry. Theo is enthousiast over hem: “We hebben Kirk Bennett uitgenodigd omdat hij echt een hart heeft voor de gemeente en ervaring heeft in het coachen van gemeentes. Hij helpt hen met het ontwikkelen van een huis van gebed zoals wij dat als Stadskerk | VBG ook voor ogen hebben. Waar ik persoonlijk heel blij van word, is zijn enorme enthousiasme over onze gemeente en wat wij hier doen. Hij vindt dat mooi, dus hij vraagt steeds hoe hij ons verder kan helpen en hoe hij zijn ervaring mag delen.”

Verwachting

Theo ervaart heel erg dat God specifiek gesproken heeft dat Going Deeper er moet zijn: “Ik geloof echt dat het een belangrijke stap is in het groeien in gebed, zowel persoonlijk  als in de gemeente. Specifiek verwacht ik dat God in de ontmoetingen die we met Hem zullen hebben aankomende week,  een diepere openbaring gaat geven van Zijn aanwezigheid, zijn tegenwoordigheid: Ik ben dichtbij, ik ben tegenwoordig, ik ben in jullie midden.” Volgens Theo is gebed de manier waarop je hart helemaal opengaat, waardoor je echt kunt verkeren in Gods aanwezigheid. “Ik verlang echt naar dat stukje meer bewustzijn van Gods tegenwoordigheid en de vrede die dat met zich meebrengt, maar daarin ook openbaring van Zijn liefde en Zijn kracht.”

24/7 gebed

Maar ook voor de gemeente kan Going Deeper veel gaan doen, gelooft Theo. “We willen deze week investeren in onze binnenkamer, in ons persoonlijke huis van gebed, maar ook in de gemeente.  Je wilt als gemeente een geestelijk huis zijn en het fundament van je gemeente is gebed, woord en gebed We hebben natuurlijk al een prachtig huis van gebed in ons gebouw, maar we willen er eigenlijk steeds meer naartoe dat er in ons huis van gebed 24/7 gebed en aanbidding zal zijn. Dat betekent niet dat we een rooster gaan maken en dan denken “Zo, het rooster is vol,  check”, maar de focus ligt veel meer op een diepere laag: we zien het als een voorrecht om 24/7 te mogen naderen tot God, maar willen ons daar ook actief voor inzetten. Het mag ons ook wat kosten.”  Theo vertelt dat hij denkt dat Going Deeper een belangrijke stap kan zijn richting dat 24/7-gebed: “Ik zie dit echt als ‘stepping stone’. Ik heb dus niet de illusie dat het na één week allemaal klaar is, maar wel dat de contouren voor zo’n 24/7-gebedshuis er dan zijn. Want ik zie nu al dat dit idee steeds meer handen en voeten begint te krijgen in de gemeente. Waar mensen toen met 1000 Uur Gebed nog veel vragen hadden en zeiden: “Sjonge jonge, lukt dat allemaal wel? En waarom dan?”,  is dat idee nu al supernormaal geworden en is het grootste deel van de gemeente heel enthousiast.”

Nieuwsgierigheid

Voor alle mensen die komende week het avontuur aangaan en tijd apart zetten om te investeren in hun persoonlijke en gezamenlijke gebedshuis, hoopt Theo vooral dat ze met een open hart komen:  “Ik denk echt dat mensen hier onbevangen, ontspannen en verwachtingsvol in mogen gaan. Bijbel mee, notitieblokje mee, pen mee en lekker onderwijs ontvangen, goed onderwijs ontvangen. En God ontmoeten natuurlijk, dat bovenal. En ik zou het heel mooi vinden als mensen met een bepaalde nieuwsgierigheid komen. Dat ze denken: “Oh ja, een huis van gebed. Mijn huis moet een huis van gebed zijn. Waarom ook alweer? Waarom vindt God dat zo belangrijk?”. Dus ik hoop echt dat mensen komen met een gezond stukje nieuwsgierigheid en een open hart voor alle prachtige dingen die God wil doen deze week.

Last-minute enthousiast geworden? Opgeven kan nog! Meld je snel aan via www.stadskerkvbg.nl/going-deeper en wees onderdeel van een prachtige week vol onderwijs en ontmoeting.

Marrit Claus