Pure schatjes!

In het leven van Judith van der Woude spelen kinderen een belangrijke rol. Judith werkt op een christelijke basisschool in Assen en samen met haar man zet ze zich al jaren in voor de kinderen in de Stadskerk.

Lichtje

Judith werkt in de kleutergroep. De meeste kinderen gaan niet naar de kerk en er spelen complexe problemen in het leven van veel kinderen. Sommige kinderen hebben moeite zich te uiten en vertonen daardoor met enige regelmaat extreem gedrag. Hoewel het niet altijd makkelijk is, probeert Judith er toch iets opbouwends van te maken. Samen met de kinderen. “Soms neem ik even een kind op schoot en dan gaan we samen het zegenliedje zingen. Ik vind het waardevol om kinderen te zegenen. Zo zegen ik ook een kind dat jarig is, dat doe ik in gebed. Als juf kan je zoveel invloed hebben op kinderen, dat is heel gaaf. Daarom heb ik het mooiste beroep van de wereld.” Als Judith terugdenkt aan bijzondere momenten tijdens haar werk herinnert ze zich een kindje dat tegen haar zei “Juf, jij moet wel heel veel van de Here Jezus houden”. Voor Judith zijn dit hele kostbare momenten. Ook tijdens een gesprek met een jonge moeder in wiens leven voornamelijk problemen zijn kon Judith getuigen van haar geloof. “Jullie hebben Jezus nodig” had ze tegen de moeder gezegd. Waarop de moeder antwoordde “Ja, dat weet ik”. Op die momenten weet en voelt Judith dat ze een lichtje is op de school waar ze dagelijks aanwezig is.

Pure schatjes!

De inspiratie voor het werken met kinderen haalt Judith uit de kinderen zelf. “Ze zijn zo puur, ik houd gewoon ontzettend veel van kinderen. Laatst kwam ik weer terug op school nadat ik ziek was geweest. Ik was zo blij de kinderen weer te zien en dacht: ‘Wat een schatjes zijn jullie’. Soms zou ik wel een kind mee willen nemen naar huis, omdat ik weet dat er zoveel ellende is thuis. Sommige kinderen wonen in schrijnende armoede, met een heel gezin in een piepklein flatje waar het behang van de muren is en de vloerbedekking kapot. Daarbij heb ik te maken met gezinnen uit allerlei culturen. Zo was ik laatst op bezoek bij mensen waarvan de vrouw een hoofddoek draagt. Er stonden allerlei lekkere hapjes op tafel en tijdens het gesprek ging langzaam haar hoofddoek af. We voelden ons veilig bij elkaar. Dit heb ik ervaren als een pareltje.”

Kinderwerk in de kerk (SPRING)

Al jarenlang is Judith actief betrokken bij het kinderwerk (SPRING) in de Stadskerk. De geboorte van hun derde kindje zorgde hierin voor een pauze. Na wat interessante omzwervingen binnen de gemeente leidde haar pad uiteindelijk weer terug naar de kinderen. “Mijn hart ligt bij de kinderen. Dat er te weinig kinderwerkers zijn in de Stadskerk is van alle tijden. We zijn allemaal mensen, we hebben het allemaal druk. Het is niet de bedoeling dat mensen vanuit een plichtsgevoel in het kinderwerk actief worden, dat werkt niet. Vanuit het gebed, het zoeken naar Gods leiding hierin, komen de mensen op de juiste plek.” Ouders worden eens per jaar ingeroosterd om tijdens een dienst mee te draaien in het kinderwerk. Het is voor de ouders fijn om te ervaren in welke sfeer en omgeving hun kind tijdens de diensten is. Er zijn inmiddels zoveel ouders in de Stadskerk dat het ook een welkome (tijdelijke) oplossing biedt voor het tekort aan kinderwerkers. “Daarnaast hopen we dat er ouders zijn die denken: ‘Wow, dit is leuk, in dit team zou ik graag meewerken’. Het is gaaf om te zien hoe dit proces geleid wordt door Gods geest en dat God mensen op de goede plek zet.”

Het is duidelijk; de kinderen in de Stadskerk en daarbuiten zullen de onverdeelde aandacht van Judith blijven ontvangen. Wil je haar en de andere kinderwerkers hierin ondersteunen? Neem eens een kijkje bij SPRING en zoek gerust contact met ons!