Single in de kerk: niet alleen, maar samen

In De Stadskerk zijn er ongeveer 335 singles vanaf 30 jaar. Om hen in de kerk niet alleen te laten staan, is in 2015 de taakgroep ONS opgericht. ONS staat voor Ontmoet Nieuwe Singles en is gebaseerd op de gemeentepijler Omzien Naar Elkaar. Maar het is ook Ontmoet Nieuwe Singles vertelt Taakgroepleider Ella Addens. Specifiek omzien naar singles; niet omdat ze zielig zijn maar om ze de aandacht te geven die ze verdienen. “Want”, zegt Ella, “deze groep wordt nog te vaak vergeten.”

Zichtbare plek

“Mensen zonder partner vragen over het algemeen niet zo snel aandacht voor zichzelf. Maar net als ieder ander mens hebben ze er behoefte aan om gezien te worden,” vertelt Ella. “Met de taakgroep willen we bereiken dat singles een veilige en zichtbare plek krijgen binnen de Stadskerk en ook daarbuiten. Dat ze de ruimte voelen om te praten over waar ze mee bezig zijn. We hopen dat er binnen de kerk warme hartrelaties ontstaan tussen singles en niet-singles, waarin we met elkaar op trekken. Zodat getrouwde stellen na de dienst op zondag niet alleen met hun gezin naar huis gaan, maar ook eens een alleenstaande meevragen voor de koffie.”

Mooie echtparen

Ella spreekt uit ervaring: “Na een scheiding ben ik van ongeveer mijn 38e tot 48e single geweest. In de bloei van mijn leven! Ik heb in die tijd veel contact gehad met andere singles, maar ik heb me ook regelmatig niet gezien gevoeld in de kerk.” Niet alleen in de sociale interactie, maar ook in de kerkstructuur. Herdersechtparen, oudsten: veel zichtbare rollen worden vervuld door stellen. Ella blikt terug: “Ik weet nog heel goed dat er in een dienst een heel rijtje echtparen op het podium stond en geen enkele single. Er werd expliciet gezegd: hier staan allemaal mooie echtparen met een goed hart. Ik keek in mijn eigen rij, naar mijn single vriendinnen en zei tegen hen: Wij hebben ook wel een goed hart hoor! Ook singles kunnen in de kerk een verantwoordelijke taak vervullen.”

Borrelavonden

De taakgroep ONS bestaat nu bijna twee jaar. En in die twee jaar hebben ze niet stilgezeten: “We begonnen met het maandelijks organiseren van borrelavonden in Lunchcafé Salmagundi’s”, vertelt Ella. De avonden zijn een laagdrempelige en ongedwongen manier om nieuwe mensen te ontmoeten. “De opkomst ligt tussen de 30 en 50 mensen op een avond, de gemiddelde leeftijd van de bezoekers is ongeveer 40 jaar. Er komen mensen op af die nooit getrouwd zijn geweest, maar ook mensen die gescheiden zijn of die hun man of vrouw hebben verloren ,” licht Ella toe. “Veel singles zien echt uit naar deze avonden. Naast de gezelligheid leren ze elkaar kennen, zodat ze elkaar later ook weer op kunnen zoeken na de dienst op zondag.”

Vrouw (39): “Als single ga ik wel eens naar een borrelavond van ONS in Salmagundi’s. Maar ik ga er niet heen omdat ik op zoek ben naar een man. Ik ontmoet er wél vaak leuke single vrouwen met interessante banen en verhalen, met wie ik dan een leuk gesprek heb. Heel gezellig!”

Single in de kerk

Een van de hoogtepunten van afgelopen jaar was een groot Single-event dat de taakgroep samen met de VBG de Bethel in Drachten en de VBG de Wijngaard in Leeuwarden organiseerde. “Een super geslaagd event, waar wel 250 bezoekers op af kwamen. Dit krijgt zeker een vervolg”, vat Ella samen. En om de mensen in de Stadskerk bij de singles te betrekken heeft de taakgroep onlangs ook een thema-avond georganiseerd met spreker Aukelien van Abbema, bekend van haar boek Single in de kerk. “Tijdens de thema-avond konden we niet-singles en de leiders van de kerk kennis laten maken met zaken waar een single zich mee bezig houdt”, zegt Ella. “En dat is goed geslaagd. Tijdens de avond was veel ruimte voor contact en interactie, en is er onderling meer begrip ontstaan.”

Handen vrij

In mei werd het single-seizoen door de taakgroep afgesloten met een gezellige barbecue. En na de zomer gaan ze weer volop verder met het organiseren met activiteiten zoals de borrelavonden en mogelijk een tweede groot Single-Event, een cursus Weet-hoe-je-date en thema-avonden voor de gemeente. ONS heeft plannen genoeg, nu de mensen nog: “We zoeken bezoekers, maar ook mensen die ons willen helpen om dit mogelijk te maken”, wil Ella nog even kwijt. “Het zou mooi zijn als juist getrouwde stellen op deze avonden kunnen helpen, zodat de singles hun handen vrij hebben om mensen te ontmoeten en van het gezelschap te genieten.”

Man (62) “Ik ben 20 jaar getrouwd geweest, maar nu ook al weer 20 jaar single. Van alleen zijn word ik niet gelukkig. Voor een christen-singles is één van de rotste momenten in de week de zondagmiddag. Dan heb je een leuke dienst gehad, met leuke mensen en moet je alleen naar huis. Ik ben heel blij met de events die de taakgroep ONS organiseert. Online daten is niets voor mij. Ik snap het spelletje niet dat ik moet spelen, dus ik moet het van dit soort georganiseerde dingen hebben.”

Sietske Kremer