Stoere moeders die fit willen blijven

“Nog tien keer, negen, acht, zeven … Ja, die spieren ga je morgen voelen!”, klinkt het enthousiast door de Stadskerk. In het gebouw aan de Friesestraatweg valt bijna elke dag iets te beleven. Ook dingen die je niet meteen in een kerk verwacht. Zo verandert de kleine zaal elke donderdagochtend in een sportschool. Bij BodyFit trainen vrouwen niet alleen hun spieren, maar ook hun geest.

Op fitnessmatjes

Op zwarte en roze fitnessmatjes werken een stuk of twaalf vrouwen – voornamelijk twintigers en dertigers – zich vanochtend in het zweet. “Lekker hè? Nog even doorzetten!” roept de energieke Janita Stoorvogel (27) tegen de groep, terwijl ze zelf het goede voorbeeld geeft. Enthousiast neemt ze de vrouwen mee in de ene na de andere oefening. Hier wordt serieus getraind door stoere moeders die fit willen blijven.

Open sfeer

“Het doet niet onder voor een sportschool”, vindt Sanne (29) die sinds een paar maanden meedoet. Ze is nog niet zo lang lid van de Stadskerk en is mee gaan doen omdat ze van sporten houdt én om andere vrouwen van haar leeftijd te leren kennen. Dat werkt goed, vertelt ze: “De sfeer is heel open. We sporten niet alleen, maar we ontmoeten elkaar en delen veel.”

Uitlaatklep

Daarmee verwoordt ze precies wat Janita voor ogen had toen ze drie jaar geleden het initiatief voor BodyFit nam. Ze heeft zelf drie kinderen en sport tussen haar zorg- en werktijden door. “Van sporten word ik blij. Het is mijn uitlaatklep, ik krijg er energie van,” zegt Janita. “Tegelijk ontdekte ik  toen ik zelf voor het eerst moeder werd dat  het prettig is om samen te komen met vrouwen die in dezelfde fase zitten. Dat herkende ik ook in mijn omgeving.”

Next Move

Toen Janita die twee dingen bij elkaar optelde, ontstond het idee van BodyFit: een sportief programma voor vrouwen, met geestelijke diepgang. Er doen vooral (jonge) moeders mee, “maar vrouwen zonder kinderen zijn ook welkom”, benadrukt Janita. Het concept BodyFit past perfect binnen haar werk. Ze werkt als coördinator Health & Fitness bij Next Move, een beweging van christelijke sporters. Haar man Paul is er directeur. Hun drijfveer is dat sport verbindt en mensen samenbrengt. Van daaruit kun je ook je passie voor God delen.

YouTube-filmpjes

Daarom begint de BodyFit-training elke week eerst met een Bijbeltekst. Daarna start de training. Naast haar baan bij Next Move werkt Janita ook bij een sportschool, waar ze inspiratie opdoet voor het samenstellen van uitdagende trainingen. “En ik fitness thuis zelf vaak met hulp van YouTube-filmpjes, dat helpt ook”, voegt ze lachend toe.

Ogen sluiten

Na een intensief uur waarin alle spieren zijn getraind, vraagt Janita de vrouwen om op hun matje te gaan liggen. Omdat het de donderdag voor Pasen is, leest ze een Bijbelgedeelte over Jezus die in de uren voor zijn dood bidt tot zijn Vader. “Hij heeft grote angst, maar toch zet Hij door. Dat raakt me”, zegt Janita. “Soms denk je: ik  doe zoveel dingen niet goed, maar van Jezus kunnen we leren om de moed niet te verliezen.” Ze vraagt de vrouwen om hun ogen te sluiten. “Ik zet zo het nummer Come As You Are aan. Luister maar gewoon. Je mag eraan denken dat Jezus speciaal voor jou is gestorven.”

Cooling down

De muziek brengt het Paasverhaal dichtbij. Zo’n cooling down geeft meerwaarde aan de sportles. Na de laatste klanken van het nummer,  gaat iedereen bij elkaar zitten. “Wie wil er wat delen?” vraagt Janita. Een aantal vrouwen vertelt wat het nummer met hen deed. Daarna ontstaan er in kleine groepjes persoonlijke gesprekken en bidden mensen voor elkaar.

Thuis voelen

Dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Jente (31) vertelt: “Ik beschouw mezelf als gelovig, maar ik ben er niet zo actief mee bezig. Maar hoewel ik anders in het leven sta dan de meeste mensen hier voel ik me hier wel thuis.” Ze komt elke donderdag speciaal voor BodyFit met twee kleine kinderen op de fiets naar de Stadskerk, “want ik ben gek op sporten. En hier is oppas bij, dat is een groot voordeel!”

Liefdevolle oppas

De oppas is een voordeel en een must. De twaalf jonge vrouwen van vandaag hebben samen achttien kinderen meegenomen. Terwijl de moeders sporten, worden de kinderen liefdevol opgevangen. Oppasser Carlien (27) vertelt: “Ik vind dit een mooie manier om ook buiten de zondag om te dienen.” Dankzij haar inzet als oppas zorgt ze ervoor dat de moeders, die bijna allemaal drukke levens hebben, een uurtje voor zichzelf hebben en opgebouwd worden.

Hulp gezocht!

Ben je enthousiast geworden en wil je graag meesporten? “We willen heel graag groeien”, zegt Janita, “maar op dit moment hebben we een wachtlijst. Dat komt vooral omdat we niet genoeg oppassers hebben. Dus als er mensen zijn die op donderdag tussen 10.00 en 11.30 tijd hebben om te helpen, dan heel graag! En het zou ook heel leuk zijn als er meer mensen zijn die voor de groep willen staan om de fitnessles  te geven . Sporters, oppassers en instructeurs kunnen zich opgeven bij Janita: janita@nxtmove.nl

Meer lezen over Next Move: www.nxtmove.nl

Sietske Kremer