Hoe is het nu met… Lammert van Duinen

Op de vraag wat het corona-virus met hem doet, antwoordt de 45-jarige Lammert van Duinen uit Baflo dat het op hem niet heel veel invloed heeft en dat hij er weinig last van heeft.” In mijn dagelijkse leven is er eigenlijk geen verandering. Ik werk nog net als anders en ben nog even actief als anders.” Over het gebrek aan activiteiten hoeft de altijd bezige Lammert, met zijn gezin dat naast zijn vrouw en hem uit drie zonen bestaat, niet te klagen. Er is altijd wel wat te doen in en buiten het gezin. Van passiviteit of eenzaamheid ten gevolge van het virus is dan ook geen sprake.

Wel vindt hij dat het virus zorgt voor verdieping en andere inzichten met zich meebrengt op het gebied van geloofsbeleving en kerkbezoek.
” Ik kan mijn geloofsbeleving nu op andere manieren vormgeven en zelf op zondag bepalen wat en wanneer ik iets wil doen, welke dienst ik wil bekijken en welke muziek ik wil horen. In die zin mis ik de kerk niet, al mis ik wel bepaalde mensen.

Wat mijn persoonlijk geloof betreft, is er geen verandering. Ik volg nog steeds preken, ben nog steeds net zo in de Heer als altijd en draag het geloof nog net zo uit als anders. Als ik ‘s ochtends op weg naar mijn werk als leraar in Dokkum het Lauwersmeer inrijd, zet ik het EO-programma ‘Eerst dit’ aan en geniet van de overdenking, het gebed en de Bijbellezing. Als ik 7 minuten later het Lauwersmeer uitrijd, is het programma afgelopen, ga ik vrolijk de dag in en deel ik met veel mensen wat ik gehoord heb.”

Wat hem opvalt tijdens de corona-periode is de neerslachtigheid en de zwijgzaamheid van mensen.” Ik ervaar in de winkels en in het dorp dat de mensen niet meer zo vrolijk zijn, verwoordt hij. Mensen zijn zo timide. Dat vind ik wel erg om te zien.”

Interview door: Gerry Buitenwerf
Wil je ook je verhaal delen? gebuitenwerf@live.nl